lørdag den 19. marts 2011

Ellens liv 2. del - Privat tegneundervisning ved E.N. Knippel

Når Ellen som lidt større pige besøgte sine mindre søskende sad hun og tegnede og fortalte om blomsterne, haven og årstiderne i Katterød, hvor hun boede sammen med sin bedsteforældre. Derved blev Ellens far opmærksom på, at hans egne og dygtige evner som tegner kunne havde inspireret Ellen. Derfor tog han skridt til at arrangere og betale for privatundervisning to gange ugentligt hos E.N. Knippel, som selv var kunstner og som derudover var forstander ved Faaborg Tekniske Skole. Den første dag havde Ellens far købt farver og udstyr til Ellen og i Gardeniaforretningen valgte Ellen to anemoner, som de medbragte som motiv til undervisningen. Ellen var glad og stolt, da hun med sin far i hånden spadserede til Knippels undervisning. Dér blev den allerførste fascination for kunstens muligheder lagt!
Det var ligeledes Ellens far, som blev forbindelsen mellem den lidt generte Ellen og E.N. Knippel. Således også da hun som stor pige blev tildelt sin første kunstneriske flidspræmie for et maleri af en skål æbler på et bord med en draperet dug. Knippels præmie var en sort lædertaske med præget inskription til malerudstyr. Knippel mødte op i Gardenia, den blomsterforretning, som Ellens far ejede og bad ham inderligt sørge for, at Ellen mødte op til uddelingen af præmien.
Ellen havde flere samtaler med sin far om kunst og han fortalte hende om Kunstakademiet i København og kunstens verden og ikke mindst om det gode ved at rejse, studere og se kunst i udlandet.
Han havde selv udmærkede sproglige evner og havde rejst meget i Tyskland og Holland, idet han var uddannet handelsgartner og blev repræsentant for store firmaer og forhandlere af blomsterløg. Han havde selv som ung tegnet meget og i Katterød opbevarede Ellens bedstemor en tegning af en hest i en trækiste. Tegningen kom kun frem én gang om året, når der skulle gøres hovedrent. Så glemte Ellen alt om rengøring og sad og kiggede fortabt på den smukke tegning. Hvor tegningen er i dag, vides ikke – men en ting er sikkert, at faderen var et meget vigtigt omdrejningspunkt i Ellens valg af den kunstneriske livsbane.
Ellen modtog i flere år undervisning hos E.N. Knippel på Teknisk Skole i Faaborg. I efteråret 1918 arbejdes Ellen med en tonetegning af en Zeus-buste. Når man ser de fine tonale overgange, forstår man Knippels store begejstring for den 16. årige Ellen.


Zeus, tonetegning /kul på papir, Ellen Krogh, 1918
- in situ Faaborg Byhistoriske Arkiv

Datering af Zeus-tonetegning, fototeknisk forstørret

2 kommentarer:

  1. Hej anonym 1 og 2 !
    Hermed en reaktion på jeres testskrivelse.
    Vibeke

    SvarSlet