torsdag den 24. marts 2011

Udstilling om Fynboerne på Ordrupgaardsamlingen

Kære læsere af bloggen,
Efter gårsdagens omfattende indlæg skal jeg nok skåne jer idag. Jeg berørte Fynboerne igår i forbindelse med Ellens forberedelser til sin første Italiensrejse og vil derfor benytte lejligheden til at gøre reklame for en udstilling på Ordrupgaardsamlingen, hvor jeg er fast omviser.


Når særudstillingen på Øhavsmuseet om Ellen Krogh er slut, så vil jeg i løbet af sommeren have en del omvisninger på Ordrupgaard sideløbende med, at jeg skriver mit afsluttende speciale i Kunsthistorie.


Detalje, Johannes Larsen: Sommer, solskin og blæst - 1899 
- Gengivet med tilladelse fra Ordrupgaardsamlingen

Kampen om kunsten. Fynboerne
8. april - 11. september 2011
Der er fynsk forår sommeren over på Ordrupgaard. Udstillingen har fokus på tre centrale kunstnere fra øen i midten: Fritz Syberg, Johannes Larsen og Peter Hansen og viser værker fra Ordrupgaards samling og Faaborg Museum. Omdrejningspunktet er den såkaldte "bondemalerstrid", der udspillede sig i Politiken i 1907. Kampen stod på 
ismer - realisme kontra symbolisme.



Onsdag 25. maj kl. 17.30
Bag om Kampen om Kunsten. Fynboerne 
Museumsinspektør cand. mag. Lise Harbeck fortæller om baggrunden for Kampen om Kunsten. Fynboerne. Få et indblik i arbejdet med udstillingen og tankerne bag. Afsluttes med et glas vin.
Pris: Kr. 100,- inklu. entré. Gratis for medlemmer af Klub Ordrupgaard.
Tilmeldning til museet påkrævet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar