mandag den 28. marts 2011

Uventede problemer for en travl kurator - tilbagetrækning af centrale værker.

Ved bloggens oprettelse lovede jeg at fortælle om de forskellige trin i forbindelse med kurateringen / planlægningen af udstillingen "Det muliges Kunst".
I week-enden stødte jeg så på et af de allerværste og mest frygtede problemer for en kurator. En udlåner af to centrale værker vælger pludselig af ukendte årsager at trække sit tilsagn om lån af sine to værker tilbage. Få uger før en udstillings åbning er en sådan meddelelse ikke morsom og forbundet med en hel del ekstra arbejde.
På nuværende tidspunkt er billedernes placering allerede planlagt i grove træk. Skriftligt materiale om værkerne til katalog mv. er tæt på at være færdiggjort osv...........pludselig står man så med en plan, som ikke længere kan bruges samt en del spildt arbejde. Nye malerier må forsøges lånt i hast og en ny ophængningsstrategi udtænkt. Justering af det skriftlige materiale skal også ordnes.
Week-enden og i særdeleshed søndag aften er således blevet en del længere end først planlagt. Klokken er nu 04:20 mandag morgen og jeg har i store træk fået planlagt et andet men ikke mindre spændende del-tema ved velvilligt udlån af nye værker fra Ellens hånd. Nu vil jeg skynde mig i seng inden jeg skal tage hul på mandagens planlagte opgaver.
Selvom jeg er en kende træt, så kan jeg ikke lade være med at smile lidt ved tanken om udstillingens titel "Det muliges Kunst" 
Titlen blev valgt med tanke på de forhold og muligheder, som Ellen havde for at udøve sit kunstneriske virke men titlen har tilsyneladende også utilsigtet fået en vis reference til mit arbejde ;-)
Senere idag skulle et planlagt indlæg om Ellens ophold i Paris som kombineret barnepige og udøvende kunstner forhåbentligt blive klar til offentliggørelse.
Endelig har jeg fået en del forespørgsler omkring identiteten og historien af kvindportrættet, som blev vist under indlægget: Ellens liv del 1. Jeg glæder mig til at bringe svaret men kan allerede røbe, at der hersker en vis usikkerhed. At der er tale om en fornem dame af Medici-slægten ligger fast men jeg er i dialog med italienske renæssanceeksperter i både Danmark og i Italien for at få den korrekte identifikation mellem to mulige kvinder. I samme moment arbejder jeg på at få en tilladelse til at vise originalen på bloggen således, at man ved selvsyn kan se hvor godt Ellen er lykkedes med sit kopi........hvilket jo også var grunden til, at hun fik tilladelsen til at kopier værker ved Galleria degli Uffizi, som ikke var enhver beskåret. Man skulle aflægge strenge praktiske prøver på sin kunnen før man kunne bare håbe på en godkendelse. Idag skal man have særlig tilladelse til bare at besøge galleriet. En tilladelse, som er nærmest umulig at opnå. Min ven og tidligere lektor i italiensk renæssance ved Københavns Universitet, som har beskæftiget sig med kunsthistorie i hele sit liv, har fået afslag flere gange. Så Ellens bedrift bør ikke undervurderes selvom kravene idag er blevet yderligere skærpet i forhold til tidligere. 
Ophavsretsreglerne er meget strenge og de italienske myndigheder er ikke altid lige velvillige, så jeg forventer at få problemer med at kunne vise originalen på selve bloggen men vil så lægge et link til en side på nettet, hvor I selv kan klikke ind og se det. På samme måde som I har gjort med Fynboerne og Skagensmalerne.


Mange hilsner fra en træt kurator med ønsket om en god dag til alle bloggens læsere
Vibeke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar