fredag den 29. april 2011

Officiel overgivelse af koncept og plan for udstillingen til Øhavsmuseet samt invitation til at besøge Ordrupgaardsamlingen i København

Mit engagement med Øhavsmuseet udløber i denne weekend og jeg returnerer til København i morgen lørdag den 30. april 2011. Særudstillingen på Øhavsmuseet om Ellen Krogh vil fortsætte frem til midten af juni som planlagt men min opgave er tilendebragt. Øhavsmuseet har meddelt mig, at man har kontaktet udlånerne af udstillingens malerier med henblik på en forlængelse til 1. august 2011.
Udstillingen har, som tidligere nævnt, været et universitetsprojekt, som er blevet til i et samarbejde med Øhavsmuseet, hvor jeg har kurateret udstillingen, det vil sige, at jeg har stået for udstillingens ide, plan og udførelse mens Øhavsmuseet har stillet lokaler og administrativ assistance til rådighed.
Jeg har i går, torsdag den 28. april 2011, officielt overgivet udstillingens koncept og plan til Eva Frellesvig fra Øhavsmuseet men bloggens læsere er stadig velkomne til fortsat at kontakte mig vedrørende Ellen Krogh. Ligesom jeg i den kommende tid vil lægge Ellen Kroghs tidstavle og andet på bloggen.
Selvom jeg forlader Faaborg, så betyder det ingenlunde, at jeg skal hjem og holde ferie. Jeg skal hjem og færdiggøre mit  speciale i Kunsthistorie og vil sideløbende have en del omvisninger på Ordrupgaardsamlingen i forbindelse med særudstillingen "Kampen om Kunsten" om Fynbomalerne. Jeg bringer her udstillingens officielle annoncering og håber, at bloggens læsere har lyst at besøge denne spændende udstilling, som er et samarbejde mellem Ordrupgaardsamlingen og Faaborg Museum for Fynsk Malerkunst.
Skulle man have lyst at følge med på mine omvisninger, så vil datoerne og tidspunkterne være at finde på bloggen. På gensyn i København.
Afslutningsvis vil jeg gerne endnu en gang takke de mange udlånere, som beredvilligt har stillet deres malerier til rådighed for udstillingen. Jeg vil også gerne takker alle andre, som beredvilligt og venligt har taget imod mig i deres hjem og givet mig oplysninger og baggrundsviden om Ellen Krogh til gavn for udstillingen. Uden denne store imødekommenhed ville udstillingen "Det muliges Kunst" ikke have været mulig. Udstillingens planlægning og realisering har været en meget spændende og lærerig proces for mig. Jeg har høstet mange uvurderlige erfaringer til mit fremtidige virke som kunsthistoriker.

Detalje, Johannes Larsen: Sommer, solskin og blæst - 1899 
- Gengivet med tilladelse fra Ordrupgaardsamlingen

Kampen om kunsten. Fynboerne
8. april - 11. september 2011
Der er fynsk forår sommeren over på Ordrupgaard. Udstillingen har fokus på tre centrale kunstnere fra øen i midten: Fritz Syberg, Johannes Larsen og Peter Hansen og viser værker fra Ordrupgaards samling og Faaborg Museum. Omdrejningspunktet er den såkaldte "bondemalerstrid", der udspillede sig i Politiken i 1907. Kampen stod på ismer - realisme kontra symbolisme.


Onsdag 25. maj kl. 17.30
Bag om Kampen om Kunsten. Fynboerne 
Museumsinspektør cand. mag. Lise Harbeck fortæller om baggrunden for Kampen om Kunsten. Fynboerne. Få et indblik i arbejdet med udstillingen og tankerne bag. Afsluttes med et glas vin.
Pris: Kr. 100,- inklusiv entré. Gratis for medlemmer af Klub Ordrupgaard.
Tilmeldning til museet påkrævet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar