tirsdag den 26. april 2011

Status på udstillingen og min sidste uge i Faaborg

Særudstillingen om Ellen Krogh er nu gået ind i sin anden uge og interessen for udstillingen har været overvældende og besøgstallet overraskende stort, når man tager det gode påskevejr i betragtning. Et museums og dermed en udstillings værste ”fjende” er godt forårs- og sommervejr. Efter en lang vinter higer mange mennesker jo efter at tilbringe tid i den livgivende sol – i Danmark ved man jo aldrig hvor længe det gode vejr varer.

Min sidste omvisning på Øhavsmuseet

Selvom udstillingen varer frem til midten af juni, så holdte jeg i går min sidste officielle planlagte omvisning. Udstillingen har været et universitetsprojekt, som er blevet til i et samarbejde med Øhavsmuseet, hvor jeg har kurateret udstillingen, det vil sige, at jeg har stået for udstillingens ide, plan og udførelse mens Øhavsmuseet har stillet lokaler og administrativ assistance til rådighed.

Om en uge vender jeg tilbage til København for dels at afslutte den sidste del af mit universitetsspeciale om Goethes farvelære og farveteori og bliver dermed kandidat, og dels for at genoptage mit arbejde på Ordrupgaardsamlingen. Jeg vender tilbage til en spændende udstilling om de fynske bondemalere, som måtte kæmpe en hård kamp for at blive anerkendt i deres samtid omkring begyndelsen af det 20. århundrede. I København havde man ikke meget til overs for disse "bonderøve" fra Fyn, hvis stil og motivverden var anderledes og primitiv i øjnene på den herskende københavnske kunstelite. En voldsom polemik udspandt sig i dagbladet Politikken, hvor de fynske malere blev givet tørt på. En af de skarpeste kritikere var Gudmund Hentze, som dog selv senere faldt i kunstnerisk som menneskelig unåde, da han åbenlyst sympatiserede med nazismen.
En konservesfabrikant Mads Rasmussen fra Faaborg blev imidlertid deres redning. Han skænkede disse fynske bondemalere et museum i 1910 således, at de kunne udstille deres kunst. Københavnske museer og kulturinstitutioner var nemlig ikke synderligt interesseret i disse fynske malere. Mads Rasmussen reddede således “Fynboerne” samtidig med, at han fik sit navn indskrevet i kunsthistorien. Begge forhold har sikkert behaget ham lige godt.

Faaborg Museum stiftet af Mads Rasmussen i 1910

Alle bloggens læsere vil udover fortsatte indlæg om særudstillingen om Ellen Krogh også kunne følge med i udstillingen om “Fynboerne” på Ordrupgaard. På bloggen vil jeg skrive, hvornår jeg holder omvisninger på Ordrupgaardsamlingen og fortælle lidt om udstillingen for interesserede. Jeg vil gerne invitere alle bloggens trofaste læsere til Ordrupgaardsamlingen, som ligger nord for København. Et besøg, som med lethed kan kombineres med en rekreativ udflugt til Bakken, som kun ligger få kilometer fra museet.

Under mit ophold i Faaborg har jeg flere gange besøgt Faaborg Museum for Fynsk Malerkunst, som rummer nogle af de fynske bondemalere for at forberede mig til omvisningerne.

De kendteste fynske malere var trekløveret Peter Hansen, Fritz Syberg og Johannes Larsen. De havde mødt hinanden i København under deres uddannelse på Kristian Zahrtmanns malerskole. Ellen Krogh havde, som nævnt i et tidligere indlæg på denne blog, selv mødt Peter Hansen flere gang hos familien Rønberg. Peter Hansen kom fra Faaborg ligesom Ellen og var lige så fascineret af Italien, som Ellen blev. Ellen havde i øvrigt også modtaget undervisning af Peter Hansens storebroder Syrak Hansen, så hun kendte de fynske malere særdeles godt. Se mere under afsnittet " Ellens liv 3. del / 2 - Forberedelserne til Ellens første Italiensrejse" fra onsdag den 23. marts 2011. Indlægget kan findes i bloggens arkiv for marts måned.
I dag mandag den 25. april 2011 vil jeg så benytte påskedagen til at tage til Kerteminde for at se Johannes Larsen Museet. Johannes Larsen var som tidligere nævnt en af de fynske "bondemalere" sammen med Fritz Syberg og Peter Hansen. 

Johannes Larsen Museet i Kerteminde

Johannes Larsen boede i Kerteminde og er nok mest kendt for sine mange malerier med fugle- og dyremotiver men har selvfølgelig også malet andet.
Som et kuriosum kan det nævnes, at arkitekten Ulrik Plesner fra Skagen er ophavsmanden til familien Larsens privatbolig. Jeg har tidligere beskæftiget mig med Ulrik Plesner, så det var et glædeligt gensyn med hans arbejde.

Johannes Larsens atelier

Jeg ønsker alle en fortsat god påske og glæder mig til at se Jer igen på Ordrupgaardsamlingen, som udover udstillingen om de fynske bondemalere også har en af de fineste faste samlinger af fransk impressionistisk kunst med blandt andre Edouard Manet, Claude Monet, Berthe Morisot, Camille Pissarro, Pierre-Auguste Renoir, Alfred Sisley, Edgar Degas, Paul Gauguin og Paul Cézanne.


Mange forårshilsner
Vibeke Brosted

Ingen kommentarer:

Send en kommentar