fredag den 1. april 2011

Ellens store guddommelige mål

Madame Grethe Brissôt, som er niece til Ellen Krogh har indvilliget i at skrive et indlæg på denne blog, hvor hun fortæller om sit kærlige forhold til sin tante Ellen. Ellen støttede Grethes familie i en meget svær tid under 2. verdenskrig, hvor familien havde svære personlige tab. Ellen og Grethe, som på det tidspunkt var 11 år, udviklede meget tætte bånd, som varede Ellens liv ud. Grethe fortæller om et meget kærligt og opofrende menneske, som hun mindes med stort savn,
Madame Grethe Brissôt er i dag 80 år og bor i Nordfrankrig men rejser stadig Jorden rundt. Hun kommer til udstillingen i Faaborg, hvor jeg med stor glæde får mulighed for at tage imod hende. Efter udstillingen rejser hun til USA for at besøge en af sine sønner, svigerdatteren og børnebørn inden hun atter vender hjem til det nordlige Frankrig.

ELLENS STORE GUDDOMMELIGE MÅL – af Madame G. Brissôt      
På Vibeke Brosteds opfordring vil jeg forsøge at give et billede af Ellen Krogh - min fars søster. For det først er jeg jo umådelig privilegeret at have stået Ellen nær.

Ellen Krogh var i kraft af sine menneskelige kvaliteter en født kunstner. Hun skriver i et brev til sin mor, som er dateret den 11. april 1930 fra Firenze:

”Kunstens vej er jo lang og trang. Nu har jeg bestået min store alvorlige eksamen, som jeg har slidt meget for. Nu kan jeg titulere mig malerinde og har fri adgang til alle museer og samlinger over hele Italien og kan kopiere overalt.
Til eksamen har jeg malet 2 kopier, som er meget vellykkede og har fået udmærkede komplimenter, som gav udtryk for, at jeg er en født kunstner”.

Der skal i sagens natur mange ingredienser til at opnå denne status. Ellen var i besiddelse af den menneskekærlighed og skønhed i livet, som åbnede hendes øjne for naturens mangfoldighed. Det gav hun udtryk for i sine akvareller, som er små mesterværker dels fra sin hjemegn og dels fra sine hyppige ophold i Italien.
Ellen Kroghs blomsterbilleder er et budskab til mennesket og menneskeligheden.
Hendes billeder udstråler kærlighed og liv, som lå dybt forankret i hendes sjæl, som hun oplevede det i naturens mangfoldighed.

Ellen var ydmyg og tilbageholdende………..men sikken en rigdom hun har efterladt sig!
En rigdom, som vi alle nyder i dag, både os, der stod hende nær men også dem, som har et billede fra hendes hånd - hvad enten det er købt eller modtaget som bryllupsgave eller anden gave, ganske enkelt: skønne markbuketter fyldt med håb og kærlighed til livet !
Ellens ”oldebarn”, lille Anne, som i dag er 17 år, aspirerer i øvrigt til at gå i Ellens fodspor.

Bonne journée et bon week end á tous  
Mme Grethe Brissôt 



Hvilke to malerier, som Ellen Krogh fik udleveret til kopiering af Direktionen for Gallerier og Museer i Firenze er i skrivende stund stadigt usikkert. Det fremgår ikke af hendes egen levnedsbeskrivelse. Øhavsmuseet har en større samling af Ellens private breve, hvor svaret muligvis kan ligge gemt.

Inden jeg slutter for i dag og giver mig i kast med dagens planlagte opgaver i forbindelse med udstillingen, så har jeg fået et spørgsmål om, hvor mange danske og skandinaviske portrætter, som findes i Galleria degli Uffizi (Vasari-korridoren) i Firenze. Ved første indskydelse kunne jeg kun komme i tanke om Søren Krøyers selvportræt men har så været ned i mine arkiver for at undersøgen sagen nærmere.
Søren Krøyer har ganske rigtigt sit selvportræt hængende men også vennen og kollegaen Laurits Tuxen har sit eget selvportræt hængende. De to, som var nogle af de bærende kræfter i Kunstnernes Frie Studieskoler i slutningen af 1800-tallet.
Kort fortalt fik Kunstnernes Frie Studieskoler stor betydning for “Fynboerne” – de fynske malere repræsenteret ved Johannes Larsen, Fritz Syberg, Peter Hansen m.fl. (læs mere i indlægget: Ellens liv 3. del /2 - Forberedelserne til Ellens første Italiensrejse mv.)
Vilhelm Hammershøi, som i øvrigt også modtog undervisning hos Krøyer fra 1883 på Kunstnernes Frie Studieskoler, har også sit selvportræt hængende sammen med Harald Slott-Møller. Edvard Munch (ham med ”Skriget") og svenskeren Anders Zorn har også deres pladser i selvportrætsamlingen.
Hvis tiden tillader det, vil jeg skrive et mere uddybende indlæg om emnet.


I samklang med Mme Brissôt, vil jeg også ønske alle en god dag samt week-end
Vibeke Brosted

Ingen kommentarer:

Send en kommentar